Dansk test af Beta 2016 modeller på fabrikken i Toscana

BETA 4T 350-390-430-480cc

Trialaction og Danmark  var de første til at teste de nye Beta 2016 Enduro modeller i Toscana.

Ja, den er god nok, BETA havde planlagt international præsentation d.01.07 2016 for pressen world wide og allerede d. 4. juli fik vi som de første lov at lege på cyklerne på “The Farm” i Toscana, hvor der kunne testes på 400 hektar.

Trialaction er som navnet siger måske ikke den rette at sætte til at teste Enduro maskiner, men da Trialaction har fået BETA importen tilbage sidste år var der interesse fra BETA om at vi også introducere BETA Enduro i Danmark. Jeg var hurtigt klar over at jeg jo nok ikke var manden der kunne teste og sammenligne med andre modeller, derfor var det nærliggende at tage en rutineret og en ung gut med til at give deres respons til det danske Enduro folk. Valget faldt på Dan og Emil Uno, som efter vedvarende press accepterede tilbudet  :0).

Da vi mødte på “The Farm” fik vi tildelt værelser, og mødte de andre vi skulle teste med. Jordi Bargallo Beta Guatemala, Jose Perea  som er journalist på et stor moto magasin i Mexico, Revista400, de nye Tyrkiske Beta importører, og den Tjekkiske importør.

Test:

IMG_7307
Klar til afgang

Vi fik fra start at vide at vi havde 2 dage hvor vi kunne slappe af og teste som vi ville, BETA havde 250 2t, 300 2t, 350 4T, 390 4T og 430 4T med til test, hvor vi bare kunne bytte rund og køre på hvad vi ville. Vi fik vist en 5 km lang varieret rute så vi vidste hvor vi var og ikke kørt  sammen.  For mig var det hele jo lidt nyt da jeg normal ikke kan sidde ned, det skulle jeg lige vænne mig til :0). Første dag gik, jeg personligt havde det bedst på 4T,  mens Emil mest var til 300 2T, Dan var enig med mig men vi var begge i tvivl om hvilken størrelse var bedst. Fælles for alle var cyklenes ro og lette måde at kontrolere dem på under alle forhold.  Nedbremsning før svinget og den ro det giver med kombineret for/bagbremse og motorbremse på 4T var super god. ved acceleration var det et super rent og jævnt træk hele vejen, meget let at søge linjer med og stabil på alle underlag. Koblingen var som på en trialmaskine, meget let at kontrollere, ved små tætte sektioner kunne den køres med 1 finger på koblingen med fuld kontrol.  Emil ville jo gerne have noget spinn, og mere aggressivitet og var derfor mere klar på 2T, helt klart at den kørte godt når rette mand var på nakken af den. Både Dan og Emil skiftede dog noget rundt fra 2-4 T da begge var sjove og letkørt. Alle de nye 2016 4T modeller er monteret med indsprøjtning mens der er lavet en selvblande system på 2T som reduserer olieforbrug og forurening væsentlig, det justerer mængden alt efter omdrejninger og gør samtidig at udstødningen altid er ren som på en 4T.

Powervalve justeres under under vandpumpen
Powervalve justeres under under vandpumpen

Powervalve på 2T er lavet så snedig, at du med en 5mm unbraconøgle simpelt kan justere power alt efter hvordan udfordringerne er på dagen, du kan derved regulere hvor aggressiv cyklen skal være, om der er tørt eller vådt føre.

BETA havde ikke deres nye X Trainer, med men vi havde adgang til 2015 modellen, hvor vi må sige at det var en super kontrollerbar 2T med rigeligt power, det aggressive og hissige som ofte findes på 2T var taget af, helt klart at cyklen er “The play bike” til ham der vil lege og udfordre, en super cykel til teknisk enduro, altså ikke bare en cykel til sjov og leg. Helt klart en cykel som kan være attraktiv alternativ på de danske enduro spor.

Alt dette er set med mine briller, jeg er som sagt ikke Enduro kører normalt, så jeg vil derfor hellere at i kontakter Dan og Emil Uno for mere præsis vurdering af dagene.

Mad: Jeg bliver kort og godt nød til at nævne maden, alle dage blev vi vartet op med super god mad, rigtig Italiensk i top kvalitet, meden blev kreereret af ejeren  på stedet, som også var tur guide på Enduro :0). Altid 3-4 retter, kage til dessert, alt tilberedt af Angelo de Mitri som kom hjem fra enduro tur kort før spisetiderne, men imponerede hver gang med godt mad. www.viamaggio.com

BETA Fabrikken:

Dan i Paradis
Dan i Paradis

Mandag var der rundvisning på fabrikken, vi var alle 3 ret spændte på hvad de Italienerne havde gang i :0), det var helt klart at der skete noget, alle arbejdede nu 6 dage i ugen for at få cykler nok gennem fabrikken, dagligt blev der produceret ca. 70 cykler, alt efter model, på 2 montage linjer, altså mellem 400 og 500 MC om ugen.

Kan du kende denne motor :0)
Kan du kende denne motor :0)

Produktionen var helt fra CNC bearbejdning af støbte dele, montage af motor, alt blev gjort på fabrikken. Der var kontrol af alle motorer i testbænk før de blev monteret, og vi fik set alle dele i processen. Da vi var på besøg var det BETA’s 50cc motard  der kørte af båndet, en super fed cykel som helt klart ville få det til at krible i fingerne på de unge som lige har fået knallert kørekort :0). BETA producerer faktisk 3 forskellige motorer til andre brands, på billedet ses en af dem, mon ikke der er nogle som kan kende denne motor :0)

Da vi kom ud i vare udlevering måtte vi konstatere at der var mange MC på lager, total fedt syn, men som vi fik at vide var det jo bare en uges produktion og at alle cyklerne bare ventede på blive afhentet. Som det ses er der flere modeller, vi har fået at vide at der ikke er Racing modeller klar før til efteråret, de som vi ser på billederne er solgt og afventer at blive pakket. Beta producere ikke “Just in time” altså er de ikke afhængige af underleverandører som ikke lige kan levere, de har delene på lager når de skal samle, det skulle gerne ligge på hylden.

Reservedele:

Beta har masser af dele på lager, de gjorde opmærksom på at det som var kørt inden for vare indleveringen var betalt, de har altid stort varelager også til ældre cykler, når jeg ordre dele er det som at bestille på en standart webshop, klik på model, årg, engine, osv. når alt er ordret krydses det af om det skal leveres på 3-5 dage eller 24 timer. Priserne på dele er generalt lavere end på andre cykler, der var i et tysk magasin sammenligning af priser på flere modeller, her var Beta ca. 25-30% billiger på de fleste dele. Trialaction vil ligge standart brugsdele på hylden, alt efter hvad kunder ønsker, special dele kan hurtigt fremskaffes hvis det bliver nødvendig.

 

Modellerne:

Beta’s nye 2016 Enduro standart modeller er nu presenteret og testet, alle Racing modeller kommer først i september, her vil de nye trial også stå klar.

Her ses billeder af de nye modeller som fåes i flg. størrelser.

2T 250 og 300ccm. 4T 350-390-430-480ccm.

Priser på Enduro ses her (vejl. inkl.moms):

BETA 250cc 2T: kr. 59.500,- 

BETA 300cc 2T: kr. 59.500,-

BETA 350cc 4T: kr. 66.000,-

BETA 390cc 4T. kr. 69.000,-

BETA 430cc 4T. kr. 69.000,- 

BETA 480cc 4T. kr. 69.000,-

Beta X-Trainer 250cc 2T. kr. 55.000,-

Vil du have mere info om BETA, kontakt  trialaction@sport.dk, første cykel er på vej til Danmark, skal du have en 2016 model er det vigtigt at vi får bestilt og får leveringstid da de er eftertragtede over hele verden.

 

Nedenstående lidt billeder fra 3 gode dage i Italien.